سال انتشار: ۱۳۹۱

محل انتشار: چهارمین کنفرانس مهندسی برق و الکترونیک ایران

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

رسول علیزاده – دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد گناباد
محسن فرشاد – استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد گناباد

چکیده:

با پیشرفت روز افزون حمل و نقل عمومی بویژه قطارهای شهری شبیه سازی این شبکه ها از اهمیت بالایی برخوردار شده است. هدف از شبیه سازی حرکت قطار بدست آوردن پروفیل سرعت مناسب با توجه به زمانبندی حرکت قطارها می باشد. مد خلاصی یکی از حالت های پروفیل سرعت است. که در این مد موتورهای ک ششی خاموش شده و قطار بدون مصرف انرژی به مسیر ادامه می دهد به طوری که با افزایش زمان خلاصی میزان انرژِ مصرفی کاهش می یابد. به همین منظور روشها و معادلات زیادی برای شبیه سازی دینامیک حرکت قطار با توجه به پروفیل آن پیشنهاد شده است. که هر کدام روش متفاوتی برای محاسبه نیروهای مقاوم استفاده کرده اند. در این مقاله پس از بررسی چگونگی محاسبه این نیروها به حل معدله حرکت پرداخته شده است و در هر لحظه، مکان، سرعت، شتاب و توان قطار مشخص می گردد.