سال انتشار: ۱۳۸۹

محل انتشار: نخستین همایش ملی ادبیات فارسی و پژوهشهای میان رشته ای

تعداد صفحات: ۲

نویسنده(ها):

زهرا استادزاده – کارشناس ارشد آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان، دبیرخانه ستاد گسترش
فرج اله طالبی اتویی – معاون زبان فارسی، دبیرخانه ستاد گسترش زبان فارسی و ایران شناسی، وزارت

چکیده:

در دوره های گذشته، زبان فارسی به دلایل گوناگون که بر همه ما پوشیده نیست، اقصی نقاط عالم را در نوردید و بی گمان مهمترین دلیلی که می توان برای آن جستجو کرد را باید در غنای فرهنگی و معنویی و محتوای عرفانی سروده های شاعرانی مانند سعدی، حافظ، نظامی، سنایی، مولوی، عطار و.. دانست. موضوع شأن زبان فارسی از دو دیدگاه ملی و بین المللی باید مور د بررسی واقع گردد . برای رسیدن به شأن بین المللی می بایست در وهله نخست، شأن ملی زبان فارسی را ارتقا بخشید . بی گمان مؤثرترین عامل ارتقا ء شأن ملی این زبان فخیم، توجه به نگرش گروه های مختلف زبان و ادبیا ت فارسی در دانشگاههای داخل و خارج کشور زبان به شیوه های ر وزآمد آموزشی و باور به اهتمام ویژه در ارتقاء جایگاه زبان فارسی در عرصه های مختلف است . حفظ شأن ملی زبان فارسی باید مورد توجه برنامه ریزان زبان و در کل حوزه جامعه شناسی زبان قرار گیرد. امروز هم خوشبختانه زبان فارسی در کشورهای مختلف و سرزمینهای گوناگون اعتبار فرهنگی دارد . باید زبان فارسی به عنوان نماد هویت ملی ایرانیان و زنجیره پیوند دهنده ما به تاریخمان، مورد توجه جدی ارکان دولت قرار گیرد در این میان بدیهی است که ارتقاء جایگاه سیاسی کشور در عرصه بین المللی نیز عاملی مؤثر در کمک به ترویج این زبان کهن محسوب می شود. وظیفه داریم در جهت تثبیت و تقویت شأن زبان فارسی، به موشکافی و تبیین علمی مسئله پرداخته و جنبه های مختلف آنرا مورد توجه جدی قرار دهیم. بی گمان مشکلات فعلی زبان فارسی ابعاد گوناگونی دارد که در راس آن مشکلات عمومی و کلی زبان فارسی است و در این میان مسئله خط فارسی، دستور زبان فارسی، مسئله واژه سازی و معادل گزینی و تولید نرم افزارهای آموزشی و کمک آموزشی از اهمیت بیشتری برخوردار است برنامه ریزی جهت حل این مشکلات به عهده زبانشناسان و متخصصان زبان فارسی است و سیاست گزاری خاص خود را می طلبد. مشکل مهم دیگر، ترویج آموزش زبان فارسی و اصلاح روش های تدریس آن می باشدکه در حوزه داخل کشور و مناطق فارسی زبان و نیز خارج کشور در حوزه های مختلف جغرافیایی و با در نظر گرفتن انگیزه های متفاوت ملاحظات خاص خود را دارد. مشکلات آموزش رسمی زبان فارسی در نظام آموزش و پرورش با عنایت به گویش های مختلف زبان فارسی و چالش های مربوط به آن از دیگر مسایل پیش روی شورای تألیف کتب درسی در وزارت آموزش و پرورش است که باید جداگانه مورد توجه قرار گیرد. همانگونه که عنوان شد برنامه ریزی برای حل این مسائل در وهله نخست ارتقاء جایگاه زبان فارسی در داخل کشور را هدف قرار می دهد ولی بی شک مرتفع ساختن این موانع در کنار تلاش های سازنده سازمان های چون فرهنگستان زبان وادب فارسی، شورای گسترش زبان و ادبیا ت فارسی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برنامه های برون مرزی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و …..همه و همه می تواند رشد جایگاه اینزبان کهن را به همراه داشته باشد.