سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: همایش منطقه ای مهندسی مکانیک خودرو

تعداد صفحات: ۶

نویسنده(ها):

محمدعلی راعی – مدیرگروه رشته مکانیکدانشگاه واحد آیت ا… آملی
دانیال جعفری قلعه – دانشجوی مهندسی مکانیک خودرو دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات

چکیده:

وظیفه ای که ترمز دارد تولید نیروی اصطکاکی مناسب و انرژی جنبشی چرخ متحرک را که تحت تاثیر نیروی موتور می باشد گرفته و به انرژی حرارتی تبدیل می کند و سپس انرژی حرارتی را در فضا پخش می کند که این عمل اتومبیل را از حالت حرکت به حالت سکون و یا از سرعت آن کاسته می شود. هدف از کاربرد سیستم ضد قفل این است که جلوگیری از قفل شدن چرخها در هنگام ترمز کردن در شرایط مختلف جاده ای. امتیازی که به این سیستم می توان داد: -۱ افزایش راندمان دستگاه ترمز (کوتاهی خط ترمز، غلتش چرخها در حال ترمز، حداقل سایش لاستیک) -۲ هدایت و کنترل مطلوب خودرو در هنگام ترمز کردن. این سیستم باعث می شود که خودرو تعادل خود را در جاده بهتر حفظ کند و هم سریعتر ترمز کند و از چهار بخش اصلی تشکیل شده که شامل حس گر های سرعت، پمپ، سوپاپ ها و کنترل کننده که در متن اصلی مقاله توضیح کامل داده شده است.عملکرد حسگرها به این صورت می باشد که: سنسورها مداواما بوسیله کنترلر چک میشوند در صورتیکه شتاب چرخش چرخها کاهش پیدا کند سیستم کنترل وضعیت سوپاپها را به حالت آماده در میاورد. اگر کنترلر ضریب این کاهش شتاب را زیاد ارزیابی کند و چرخها را در آستانه توقف کامل ببیند، سوپها رامی بندد تا فشار ترمز کمتر شود سپس بمحض اینکه احساس کرد شتاب چرخش چرخها زیاد شده دوباره سوپاپها را باز میکند