سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: سومین کنفرانس ملی بتن ایران

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

جاوید خطیبی طالقانی – مدیر مرکز طراحی و مهندسی ایران فریمکو
محمد کیهانی – مدیر مجتمع تحقیقاتی تولیدی ایران فریمکو
امیر طاهری ریزی – کارشناس ارشد سازه و مسئول طراحی و محاسبات ایران فریمکو
پویا شکیبا – کارشناس ارشد تحقیق و توسعه و طرح ساخت ایران فریمکو

چکیده:

نیاز مبرم پروژ ههای عمرانی به سهولت اجرا و افزایش سرعت کار، لزوم استفاده از قطعات پیش ساخته با کاربر یهای مختلف را مشخص می سازد. دال ترکیبی پیش ساخته پیش تنیده طراحی شده در مرکز طراحی و مهندسی ایران فریمکو، یکی از نمونه های تلفیق قطعات پیش ساخته، جهت استفاده در عرشه های کامپوزیتی با بارهای سنگین ترافیکی می باشد. این محصول از ترکیب دال مجوف پیش ساخته پیش تنیده و تیرچه خرپایی ساخته شده و می تواند جایگزین پ لها و عرش ههای موجود با بار ترافیکی سنگین شود. در این مقاله عملکرد سازه ای مناسب این روش با مطالعه مراحل طراحی، مدلسازی، ساخت و اجرای آن در عرشه کامپوزیتی زیرگذر خط یک متروی تهران(حرم امام خمینی تا کهریزک) نشان داده شده است. روش مذکور علاوه بر ملاحظات سازه ای، در حوزه ساخت تجربه نوینی در اجرای سریع و فراهم شدن سیستم نصب ریل های ۲۵ متری در ساخت زیرگذر ها به روش کند و پوش(Cut And Coverمی باشد. انتخاب این روش موجب کاهش ۶۰ درصدی زمان اجرای پروژه مورد مطالعه شده است.