سال انتشار: ۱۳۹۱

محل انتشار: سومین همایش مدیریت بحران در صنعت ساختمان

تعداد صفحات: ۱۰

نویسنده(ها):

ناصر پورمعلم – دکترای حمل ونقل وترافیک، عضو هیاًت علمی دانشکده حمل ونقل، دانشگاه ا
مهدی بیطرفان – دانشجوی دکترای مهندسی زلزله، پژوهشکده شاخص پژوه، اصفهان
امین محمدی – دانشجوی کارشناسی ارشد عمران – برنامه ریزی حمل و نقل، دانشکده حمل و نق
احسان جعفری نسب – دانشجوی کارشناسی ارشد عمران – برنامه ریزی حمل و نقل، دانشکده حمل و نق

چکیده:

تجارب حاصله از جنگ های گذشته مؤید این مطلب است که کشور مهاجم جهت در هم شکستن اراده ملت و توان اقتصادی، نظامی و سیاسی کشور مورد تهاجم، با اتخاذ استراتژی انهدام مراکز ثقل؛ توجه خود را صرف بمباران و انهدام مراکز حیاتی و حساس می نماید. بنابراین حفاظت از زیر ساخت های حیاتی و دستاورد های کشور که با صرف هزینه های بسیار ساخته شده اند، امری ضروری و مورد توجه پدافند غیرعامل می باشد، لذا برای کاهش آسیب پذیری زیرساخت ها و سازه های پر اهمیت راهبردی و عملیاتی در برابر سلاح های دشمن، معمولاً آنها را به عمق مناسبی از زمین منتقل می نمایند. اما دشمن عمده ضعف را در هدف‌های مستحکم همچون سازه های امن زیرزمینی نقاطی مانند ورودی‌ها، خروجی‌ها و نظایر آن می‌داند. درب های ورودی این تاسیسات زیرزمینی عمیق تنها راه ارتباطی این تاسیسات با سطح زمین می باشند که در صورت مورد هدف قرار گرفتن این درب ها، نفرات و تجهیزات مورد تهدید قرار گرفته و این تاسیسات کارایی خود را از دست می دهند. تهدید این بخش ها تهدیدکل سازه را در پی خواهد داشت. از جمله تجهیزاتی که نقش بسزایی در کاهش این تهدیدات در ورودی و خروجی فضاهای امن دارد درب های زرهی یا درب های ضد انفجار هستند، که در این مقاله به علت اهمیت بسیار بالای این تجهیزات، ابتدا با استفاده از منابع کتابخانه ای، اینترنتی و نظرات خبرگان این امر، تهدیدات متوجه به فضا های امن زیرزمینی شناسایی شده و سپس به معرفی و بررسی درب های زرهی (درب های ضد انفجار) پرداخته و ملاحظاتی که در رابطه با این درب ها می بایست مورد توجه قرار گیرد، شرح داده می شود.