سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: نخستین کنفرانس ملی انرژی، فناوریهای خودرو، توسعه پایدار

تعداد صفحات: ۶

نویسنده(ها):

قاسم جعفری – کارشناس مهندسی مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
میثم جمالی – کارشناس مهندسی مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
علیرضا نازی زاده – کارشناس مهندسی مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند

چکیده:

همواره مقدار قابل توجهی از انرژی خودروها، که با هزینه های بالایی برای آن تامین می شود، در اثر ترمزگیری های پیاپی درشهرهای شلوغ و ترافیک ها به هدر می رود. استفاده از خودروهای الکتریکی یا هیبرید، بازیابی و استفاده مجدد از این انرژی مصرفی در ترمزگیری ها را با استفاده از سیستم ترمز بازیاب ممکن می سازد. این نوع سیستم در خودروی الکتریکی مهرآزاد ۸۸ و خودروی هیبریدی مهرآزاد ۹۰ که توسط دانشجویان دانشکده فنی مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی جهت شرکت در مسابقات ملی طراحی و ساخت خودروی الکتریکی و هیبریدی در سال های ۱۳۸۸ و ۱۳۹۰ دانشگاه صنعتی شریف ساخته شده بود، به طور موفقیت آمیزی در سیستم کنترل دور الکتروموتور طراحی و نصب گردید و نتایج مهمی از جمله افزایش بازدهی خودرو و برد آن را به همراه داشت که برخی از نتایج و اطلاعات بدست آمده از خودروی مذکور در این مقاله آمده است