مقاله سیر تحول مجسمه سازی ایران که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در زمستان ۱۳۹۰ در نقش مایه از صفحه ۱۵ تا ۲۶ منتشر شده است.
نام: سیر تحول مجسمه سازی ایران
این مقاله دارای ۱۲ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله مجسمه سازی
مقاله هنر انقلاب اسلامی
مقاله ایران
مقاله غرب گرایی
مقاله هویت گرایی

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: طلایی مینا
جناب آقای / سرکار خانم: حاتم غلامعلی

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
پس از انقلاب اسلامی ایران، مجسمه سازی با قریب به یک دهه وقفه مواجه گردید. بررسی علل سکون و پیگیری مجدد فعالیت مجسمه سازی – به عنوان یکی از شاخه های اصلی هنرهای تجسمی با فعالیتی در حال گسترش – می تواند در درک جایگاه و ویژگی های کنونی آن راهگشا باشد. بر این اساس مقاله حاضر از طریق مقایسه وضعیت این رسانه با روند آن پیش از انقلاب، با تکیه بر منابع کتابخانه ای به بررسی این مهم می پردازد. نتایج به دست آمده، حاکی از آن است که مجسمه سازی پس از انقلاب به سبب کاربرد مکرر آن توسط نظام شاهنشاهی، التزام به اسلام و تحریم شرعی مجسمه سازی، غرب ستیزی و طرد مدرنیسم بعنوان پدیده ای غربی، با چنین وقفه ای مواجه می شود و سپس کاریرد آن به سبب فعالیت، همراستا با ارزش ها و اهداف انقلاب اسلامی موجه می گردد. جریان مجسمه سازی ایران، پیش و پس از انقلاب اسلامی در رویکردهای کلی خود دارای مشابهت هایی است که موفقیت جریان سقاخانه پس از انقلاب را می توان به مثابه یکی از این موارد تلقی نمود.