سال انتشار: ۱۳۹۱

محل انتشار: اولین همایش ملی جغرافیا و گردشگری در هزاره سوم

تعداد صفحات: ۱۰

نویسنده(ها):

سید محمد کاظم خطیبی – دانشجوی کارشناسی ارشد جغرفیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهر

چکیده:

گردشگری، سرمایه گذاری پنهانی است که شاید در نگاه اول نتوان به مانند بخش صنعت، درآمد را در آن پیش بینی کرد و سود و زیان ناشی از متغیرهای بازار را به سیاست های فروش افزود، اما با نگاهی حصل از تخصص می توان به این نکته دست پیدا کنیم که نه تنها ارزش گردشگری پائین تر از بخش های دیگر اقتصاد نیست، بلکه می توان با بهادادن به گردشگری آن را قطب درآمد دیگری برای اقتصادی یک کشور دانست. اما ورود فناوری به یک بخش و به اصطلاح الکترونیکی شدن آن بخش علاوه بر ایجاد امکان پی بینی های درآمدی می تواند به برنامه ریزی کوتاه مدت و بلند مدت در آن حوزه کمک شایانی نماید. به عنوان مثال در زمینه گردشگری با رشد سریع تکنولوژی اطلاع رسانی در چارچوب نظام مبادله الکترونیکی و سرعت بخشیدن به امر بازاریابی و مسافرت: کاهش هزینه ها و دستیابی به بازراهای جدید را فراهم آورده است. (ثریا یوسفی، ۱۳۸۶، متن مقاله در سایت). حال با ورود جغرافیا به بخش گردشگری الکترونیک و اتخاذ رویکردی بر مبنای موضوعات متنوع جغرافیاف قصد این را داریم که تأثیر مسائل جغرافیایی را بر گسترش گردشگری الکترونیک و شیوه های ارائه خدمات الکترونیکی در بستر جغرافیا برای گردشگران را بررسی نمائیم. امری که تا پیش از این از آن به عنوان حذف مرزهای جغرافیایی نام برده می شد، خود می تواند با اتکا بر موضوعات جغرافیا بر اساس آنچه گفته خواهد شد، به برنامه ریزی فضاهای گوناگون برای ارتقاء سطح دسترسی به اهداف گردشگری الکترونیک باشد.