سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: اولین کنفرانس ملی عمران و توسعه

تعداد صفحات: ۱۰

نویسنده(ها):

عباس شریف فر – عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد فومن
احسان شیرازی نیا – کارشناسان ارشد راه ترابری، مرکز تحقیقات حمل و نقل طراحان پارسه
سیدرامتین باقری –
سعید شرافتی پور –

چکیده:

یکی از مهمترین حوادثی که در جامعه حمل و نقل صورت می پذیرد ، تصادفات جاده ای می باشد که باعث مرگ و جراحات زیادی از افراد وخسارات کلان اقتصادی می گردد. ناهنجاری های رفتاری در رانندگی به عنوان یک معضل جدی در جامعه محسوب می شود که باید در جهت جلوگیری از این معضل به دنبال تمهیدات و راهکارهای اساسی بود. نداشتن مهارت در کنترل خودرو، خستگی و خواب آلودگی، تجاوز از سرعتمجاز، عدم توجه به قوانین و مقررات، سبقت های غیرمجاز و هیجان طلبی در رانندگی از جمله بیشترین دلایل وقوع تصادفات در کشور محسوب می گردد. تاثیر و میزان هر یک از عوامل ذکر شده را می توان با ارائه راهکارهای مناسب کنترل، کاهش داد که متعاقباً می تواند باعث کاهش میزان تصادفات نیز گردد. در این مقاله به معرفی و طبقه بندی انواع علایم کنترل کننده پرداخته می شود و سپس با معرفی انواع تابلوهای کنترل سرعت و تاثیرتابلوهای حداکثر سرعت مجاز در کاهش تصادفات بر اساس شاخص های موجود مانند نوع طراحی، محل استقرار، ارتفاع، ابعاد، وضوح دید و …. بر اساس ضوابط و دستورالعمل های موجود، در محور شیراز مرودشت مورد بررسی قرار گرفته است. در پایان با نتیجه گیری کلی، پیشنهاداتی در جهت کاهش تصادفات جاده ای ناشی از سرعت، ارائه گردید است