سال انتشار: ۱۳۹۱

محل انتشار: بیست و هفتمین کنفرانس بین المللی برق

تعداد صفحات: ۱۲

نویسنده(ها):

مصطفی فریدونیان – دانشکده مهندسی برق، دانشگاه صنعت آب و برق، تهران، ایران
اکبر رئوفی – دانشکده مهندسی برق، دانشگاه صنعت آب و برق، تهران، ایران
فاطمه فریدونیان – شرکت توزیع برق استان سمنان

چکیده:

درایوهای تنظیمکنندهی سرعت امکان کنترل دقیق سرعت موتورها را فراهم میکنند و در مقایسه با تکنولوژیهای قدیمی مانند کلاچهای جریان گردابی و یا مجموعهی موتور-ژنراتور دارای پاسخ سریعتر و بازدهی بالاتریهستند. با این حال، با توجه به فرکانس کلیدزنی بالا و نیزdV/dt بالایی که دارند سبب افزایش تنشهای الکتریکی در سیستم عایقی موتور میشوند. استفاده از درایوهای باکلیدهای نیمه هادی قدرت سریع نظیرIGBTها سبب خرابی زودرس موتورها میشود. درک بهتر این پدیده نیازمند مطالعهی مکانیزم فرسایش در سیستم عایقی موتورهای تغذیه شده با اینگونه درایوها است. برای آنکهفرایند پیرسازی کاملاً مشابه حالت واقعی رخ دهد لازماست شکل موجهای تولید شده با مولد ولتاژ ضربه، شبیه ولتاژ اعمال شده به موتور در حین کار باشد. در نتیجه به مولدی با توان کم و ولتاژ بالا نیاز است طوری که بتواندمهمترین مشخصههای شکل موج ولتاژ خروجی درایوهای تنظیمکنندهی سرعت را تولید کند. برای تولید قطار پالس ولتاژ از روش برش ولتاژ استفاده شده است. این دستگاه امکان تست سیستم عایقی موتورهای با سیمپیچ اتفاقی را با در نظر گرفتن ویژگیهای شکل موج ولتاژ خروجیدرایوهایPWM فراهم میکند. برای شبیه سازی از نرم افزارProteus و PSpice استفاده شده است.