سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: اولین همایش مدیریت و توسعه گردشگری, چالشها و راهکارها

تعداد صفحات: ۱۶

نویسنده(ها):

حمیدرضا رفیعی – کارشناس اشتغال و تامین منابع ادره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگر
سمیه نوری زاده فیروز آبادی – دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد دانشگاه یزد

چکیده:

صنعت گردشگری با حدود ۱۰ درصد تولید نا خالصی ملی جهان و با رشد شتابان خود ،به عنوان یکی از صنایع برتر جهان قلمداد می شود.در این میان کشور ایران با وجود این که جزء۱۰ کشور برتر دنیا از لحاظ پتانسیل های گردشگری (آثار بین المللی به ثبت رسیده )به حساب می آید،به علت تحریم های مختلف و مسائل سیاسی ،در زمینه گردشگر خارجی نتوانسته در حد و انتظار های خود ظاهر شود.ولی با وجود افزایش درآمد سرانه ایرانیان و برطرف شدن نیازهای اولیه و پرداختن به نیازهای رفاهی و خدماتی،گردشگران داخلی می توانند خلا گردشگر خارجی را پر کرده و موتور محرک اقتصاد را به حرکت در آورند.بدین منظور سیاست گذاران باید استعدادهای بالقوه گردشگری اعم از استعدادهای فرهنگی ،طبیعی و تاریخی گردشگری را با ایجاد زیر ساخت ها و بستر های مناسب شکوفا کرده و به عرصه ظهور نمایند.نبود زیر ساخت های مناسب گردشگری را می توان به عنوان یکی از عوامل عدم توسعه گردشگری در کشور عنوان کرد.