سال انتشار: ۱۳۸۷

محل انتشار: بیست و سومین کنفرانس بین المللی برق

تعداد صفحات: ۱۰

نویسنده(ها):

خسرو رحمانی – عضو هیئت علمی دانشگاه صنعت آب و برق
احمد حسین آصفی نژاد – کارشناس ارشد مکانیک دفتر مهندسی نیروگاه زرگان اهواز
پیمان برومند – کارشناس مکانیک دفتر نظارت نیروگاه زرگان اهوازایران

چکیده:

یکی از اجزا مهم توربین های گاز پرههای ثابت ردیف اول است که تحت بیشترین آسیب های مکانیکی و اکسیداسیون قرار دارند. در این مقاله ضمن بررسی جنس پره های ثابت ردیف اول، پوشش ونحوه ی خنک کاری آنها، علت شکست از دیدگاه متاوروژیکی چند پره از توربین ACEC W251-B و بهره برداری مورد مطالعه قرار گرفته شده است. علت سوختگی واکسیداسیون شدید پره ها ناشی از عدم تنظیم و هم راستا شدن بسکتهای ردیف اول و دوم، تخریب وسایش نازل های سوخت و در نتیجه برخورد محصولات احتراق با دمای بیش از حد به سطح پره ها بوده است. از عوامل تغییر شکل پلاستیک لبه های فرار پره ها میتوان به برخورد ذرات خارجی به آن وانسداد کانال های خنک کن ودر نتیجه افزایش دمای پره ها و کاهش استحکام آنها نام برد