سال انتشار: ۱۳۸۹

محل انتشار: سومین همایش ملی قرآن کریم سفینه النجاه عصر

تعداد صفحات: ۱۰

نویسنده(ها):

سمیه رسولی – دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی
رامین نوظهوری – کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی

چکیده:

جهانی شدن به عنوان یک فرایند گریزناپذیر درابعاد مختلف خود نه تنها نظام های تربیتی بلکه هویت دینی بسیاری رادستخوش تغییر و تحول نموده است از این رو شناسایی رابطه جهانی شدن و دین از دیدگاه های مختلف از زندگی پژوهشی برخوردار است و از آنجا که هرکشوری دارای فرهنگ و هویت دینی مخصوص به خود بوده است و دربقای آن می کوشد بایسته است تلاش کنیم موضع گیری نظام تربیتی خودمان اسلام را دربرابر جهانی شدن تعلیم و تربیت درسطوح مختلف تبیین کرده و درپی ان ویژگیهای مطلوب تربیت دینی را شناسایی کنیم چرا که براین باوریم اهتمام شتابزده جامعه اسلامی را به سوی از خود بیگانگی و غرب زدگی خود فراموسی و سرانجام بی هویتی دینی می کشاند و از سوی دیگر توجه نکردن به تحولات نوظهور عالم مدرن نیز ان را به واپس گرایی خواهد کشاند نظام تربیتی اسلام باید با بهره گیری از اقتضائات نوین جهانی شدن و کاهش آثار منفی آن درراستای حفظ آرمان ها و ارزشهای اسلامی خود گام بردارد و یک تعادل و توازن معرفتی میان دو عرصه ی آرمان های اسلامی و جهانی شدن ایجاد کند.