سال انتشار: ۱۳۹۴

محل انتشار: کنفرانس ملی مهندسی معماری، عمران و توسعه کالبدی

تعداد صفحات: ۱۷

نویسنده(ها):

پوریا اسدی فارسانی – دانش آموخته ارشد راه و ترابری، دانشگاه یزد
مهدی فلاح تفتی – استادیار دانشکده عمران، دانشگاه یزد

چکیده:

پیش بینی جریان ترافیک در کوتاه مدت یک تابع بسیار مهم در سیستم های پیشرفته مدیریت ترافیک (ATMS) و سیستم های پیشرفته اطلاعات مسافرتی (ATIS) می باشد. نتایج پیش بینی دقیق می تواند شرایط ترافیک آینده را نشان دهد ، که از توسعه استراتژی های کنترل ترافیک فعال در ATMS حمایت می کند و موجب ارائه آنی هدایت مسیر در ATIS و همچنین ارزیابی استراتژی های کنترل ترافیک فعال و هدایت مسیر آنی می شود. امروزه تحقیقات جدیدی در پیش بینی کوتاه مدت جریان ترافیک بزرگراه های شهری، برون شهری و خیابان های سطحی با توجه به تحولات اخیر در فن آوری ITS بوجود آمده است. ترافیک خودرویی، به عنوان یک جریان و یا یک سیال پیوسته شامل چند پارامتر است از جمله تردد، دانسیته و سرعت. از آنجا که جریان ترافیک یکنواخت نیست و در طول زمان و مکان متفاوت است، اندازه گیری جریان ترافیک در واقع نمونه برداری از متغیرهای تصادفی است. در نتیجه پیش بینی جریان ترافیک مقدار واقعی نیست ، اما مقدار برآورد شده بر اساس داده هایتجربی می باشد. در این مقاله به بررسی برخی روش های آماری برای تجزیه و تحلیل الگوهای جریان ترافیک و انتخاب مدلمناسب بر اساس مطالعه الگوهای جریان ترافیک مورد تاکید می پردازیم.