سال انتشار: ۱۳۸۹

محل انتشار: دوازدهمین همایش بین المللی حمل و نقل ریلی

تعداد صفحات: ۱۱

نویسنده(ها):

رضا نجفیان – کارشناس نظارت بر زیر سازی خطوط – اداره کل خط و سازه های فنی راه آهن ج.ا.ا
حسین مرتضوی – معاون نگهداری خط و سازه های حفاظتی- اداره کل خط و سازه های حفاظتی ج.ا.ا

چکیده:

قدمت زیر سازی خطوط در شبکه سراسری راه آهن ایران و به تبع آن کاهش ظرفیت باربری خطوط به عنوان یکی از عوامل جلوگیری از افزایش سرعت مطرح می باشد. برای اجرای هر اقدام اصلاحی در زمینه رفع این نقیصه ضرورت دارد که مجموعه روسازی جمع آوری گردد که با توجه به یک خطه بودن بیش از ۸۵ درصد خطوط راه اهن و لزوم جلوگیری از قطع سرویس دهی به مسافر و حمل بار همواره به عنوان یکی از دغدغه های اصلی کارشناسان و مدیران راه آهن می باشد. امروزه ارائه بهینه ترین روش که بتواند زیر سازی را در حداقل زمان ممکن اصلاح نماید از اهداف اصلی راه آهن بوده و مذا یکی از روش های مناسب جهت بهبود خصوصیات خاک زیر سازی استفاده از ماده افزودنی آهک است . در این مقاله ضمن بررسی مکانیزم اصلاحی آهک به معرفی اجرای این روش در محور اهواز – خرمشهر می پردازد.