سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: اولین همایش منطقه ای مصالح ساختمانی و تکنولوژی های نوین در مهندسی عمران

تعداد صفحات: ۱۱

نویسنده(ها):

نعمت زاده قرا – مهندسی عمران، دانشجوی کارشناسی ارشد ژئوتکنیک، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل
صالحی – استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد محمودآباد

چکیده:

پروژه قطعه یک واریانت امامزاده هاشم(ع) در جاده هراز و در حدود ۵۰ کیلومتری شمال شرق تهران واقع گردیده است. یکی از مشکلات در زمان حفاری تونل امامزاده هاشم (ع) در جبهه کار جنوبی (دهانه خروجی) در کیلومتراژ ۴+۴۱۲ وجود جریان گلی بزرگی بود که عملیات اجرایی پروژه را با تاًخیر مواجه ساخت. این + در کیلومتراژ ۴۱۲ جریان گل به علت برخورد به سفره محلی آبدار ناشی از تجمیع آب کانالیزه شده در زون خرد شده موجود در محل و تلاقی دو زون گسله در ارتفاع نزدیک به ۲۰ متری از تاج تونل بوده است که به صورت گل پر فشار در سینه کار تونل حادث گردیده است. بعد از ریزش حادث شده مجموعه ای از عملیات شناسایی ژئوتکنیکی در محدوده ۴۵ متری از محل ریزش صورت پذیرفت و استفاده از روشهای فورپولینگ و جت گروتینگ جهت تحکیم قسمت های ریزشی در دستور کار قرار گرفت که شرح مراحل پایدارسازی این زون ریزشی در اینجا مورد بررسی قرار گرفته است.