سال انتشار: ۱۳۹۱

محل انتشار: سومین کنفرانس ملی سازه و فولاد و اولین کنفرانس ملی سازه های سبک فولادی (LSF)

تعداد صفحات: ۹

نویسنده(ها):

امین محب خواه – عضو هیات علمی دانشگاه ملایر،دانشکده عمران و معماری
شهاب نصراله بیگی – کارشناسی ارشد مهندسی عمران،دانشگاه ملایر،دانشکده عمران و معماری

چکیده:

درطراحی قابهای فولادی دربرابرزلزله محل قرارگیری دهانه های بادبندی ممکن است بابازشوهای مورد نیاز درطبقات پایین سازه دارای تداخل باشد یک راه حل عملی برای این مساله حذف دهانهه مهاربندی درطبقه همکف و ایجاد زنجیره ناقص ازمهاربندها است که با استفاده از اتصال گیردار پایه ستونها و الزامات طراحی براساس ظرفیت طراح انجام میگردد ازالزامات طرح لرزه ای این گونه سیستمهای باربرجانبی نامنظم کنترل ترکیب بارهای زلزله تشدید یافته برای طراحی ستونهای ذیل ناپیوستگی است این ترکیب بارها تابعی از ضرایب اضافه مقاومت هستند سایرفرضیات و پارامترهای طراحی همانند نمونه های مشابه قابهای منظم درنظر گرفته می شود دراین مطالعه با استفاده از تحلیل دینامیکی غیرخطی مقادیر نسبت تقاضای ایجاد شده درستونهای خاص مورد استفاده دراین نوع سازه های نامنظم به عنوان مهمترین قسمت از سیستم باربرجانبی محاسبه شده و این مقدار با مقادیر ارایه شده توسط ایین نامه مقایسه شده است.