سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: اولین کنفرانس ملی دانش پژوهان کامپیوتر و فناوری اطلاعات

تعداد صفحات: ۶

نویسنده(ها):

امیر بادامچی – دانشگاه صنعتی امیرکبیر- دانشکده مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات
محمدرضا فانی – دانشگاه صنعتی امیرکبیر- دانشکده مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات
سعید شیری قیداری – دانشگاه صنعتی امیرکبیر- دانشکده مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات

چکیده:

امروزه فعالیت در شبکه های اجتماعی به جزء لاینفکی از زندگی بخش عظیمی از کاربران اینترنت تیدیل شده است. کاربران در این سایت ها به ارتباط با دیگر کاربران ، تولید محتوا و به اشتراک گذاری محتوا می پردازند. محتواهای کاربران بسته به شخصیت و علایق کاربر در حوزه های متفاوتی قرار می گیرند. از طرف دیگر کاربران بر یکدیگر تاثیر می گذارند که نقش و تاثیرگذتری کاربران مختلف یکسان نیست. کاربرانی در این شبکه ها وجود دارند که به دلایل مختلفی از جمله موقعیت شغلی ، نوع شخصیت یا نوشته های جذاب ، نفوذ و تاثیر بیشتری بر کاربران دیگر می گذارند. مشخص کردن این کاربران می تواند کاربردهای زیادی مانند استخراج دیدگاه عومی در رابطه با یک مفهوم یا سمت و سوی دیدگاه عموم به آن مفهوم داشته باشد. در این مقاله روشی پیشنهاد شده است که با بررسی کاربران توئیتر به عنوان یکی از محبوب ترین شبکه های اجتماعی به تشخیص کاربران تاثیرگذار و رتبه بندی آنها بپردازد. پارامترهایی که در این زمینه بکار گرفته شده اند عبارتند از : تعداد دنبال کنندگان ، نسبت تعداد دنبال شودندگان به دنیال کنندگان ، تعداد اشاده شده ، تعداد نوشته هایی که بیش از یکبار باز ارسال شده اند. پس از پیاده سازی بر اسا پارامترهای فوق ، کاربرانی با میزان تاثیرگذاری بالا ، از مجموعه داده مود نظر استخراج شد. همچنین به کمک این ویژگی ها وشی برای تشخیص کاربران تولید کننده اسپم یافته شد.