سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: همایش ملی هنر، فرهنگ، تاریخ و تولید فرش دستباف ایران و جهان

تعداد صفحات: ۱۲

نویسنده(ها):

نازنین شیرزادخان – دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد و عضو باشگ
محمد رضا ذبیحی – استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد و ریاست دانشکده حسابداری و مدی

چکیده:

فرش دستبافت ایران متاثر از ویژگیهای برجسته فرهنگی و هنری آن در سده ها و ده های گذشته همواره به عنوان یکی از کالاهای برجسته در سبد صادرات غیر نفتی ایران مطرح بوده و می باشد.به طوریکه طی سالهای متمادی اولین و بالاترین ردیف ارزآوری در صادرات ایران و حدود ۷%اشتغال کل کشور و مشیعت چند میلیون نفر را به خود اختصاص داده است.متاسفانه به دلیل فقدان اساسی در ابعاد سازمانی،ساختاری،مدیریتی،تولیدی،و به ویژه تجاری بازرگانی،فرش دستبافت ایران دوران افول و رکود شکنندگی را در عرصه رقابتهای جهانی پیموده و اکنون در شرایط بحرانی خاصی به سر می برد.از طرفی،بی توجهی به اصول و مبانی بازاریابی و تجارت که در بر گیرنده فرآیند تولید آن نیز می شود،مزیتهای رقابتی فرش دستبافت را در داخل و به ویژه در سطح جهانی با مخاطرات جدی مواجه نموده است.تجربه موفق دیگر کشور ها حاکی از توجه آنها به واقعیت های محیط تجارت و دیگر عوامل تاثیر گذار است.این مقاله،درصدد بررسی وضعیت و عوامل موثر بر بازاریابی صادراتی فرش دستبافت ایران،به عنوان یکی از کالاهای مهم صادراتی کشور است.این مقاله ضمن تشریح موضوع از ابعاد مختلف شامل پیشنهادات و راهکارهای اساسی برای برنامه ریزان و سیاست گذاران در امر تولید،بازاریابی و صادرات فرش دستبافت نیز می باشد.امید است که این کالای با ارزش کشورمان هرچه بیشتر مورد عنایت قرار گیرد.