سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: اولین همایش ملی راهبردهای دستیابی به کشاورزی پایدار

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

احمد عسگری – کارشناس ارشد آب و خاک در پروژه جامع آب و خاک البرزدفتر واحد اجرایی پروژه
فاطمه کفشدوزان – دانشگاه آزاد اسلامی واحد زرقان

چکیده:

رشد جمعیت دنیا و برنامه های توسعه مرتبط با آن شمار بسیاری از کشورها و نواحی جهان را با کمبود آب مواجه ساخته است. از آنجائیکه آب در تولید محصول اهمیت زیادی دارد کشورها باید بدانند که آب لازم برای تولید غذای مورد نیازشان چه مقدار می باشد. هر زمان که کشوری یک تن گندم یا برنج وارد می کند، به همراه آن آب مجازی یعنی آب مورد نیاز برای تولید آن محصول را نیز وارد می کند. این مفهوم به عنوان یکی از شاخص های ارزیابی منابع آب، مفهوم تازه ای است که در سالهای اخیر نظر برنامه ریزان و صاحب نظران علوم آب را به خود جلب نموده و در سطوح مختلف منطقه ای ملی بین المللی مورد توجه قرار گرفته است. نظر به جایگاه مهم تجارت آب مجازی در موازنه مجدد منابع آب جهانی و جبران کمبود آب برای کشور ها، در این مقاله به بررسی این راهبرد در مدیریت منابع آب کشور ایران پرداخته می شود.