سال انتشار: ۱۳۹۴

محل انتشار: کنفرانس ملی مهندسی معماری، عمران و توسعه کالبدی

تعداد صفحات: ۱۰

نویسنده(ها):

امیرحسین نصرتی – کارشناسی ارشد عمران- مهندسی و مدیریت ساخت، مدیر گروه ساختمان، آموزشکده فنی و حرفه ای سما، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلام آباد غرب، اسلام آب
پیام ریاحی – کارشناسی ارشد مهندسی معماری، مدرس آموزشکده فنی و حرفه ای سما، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلام آباد غرب، اسلام آباد غرب، ایران

چکیده:

امروزه به علت حجم زیاد سفرها و اهمیت روزافزون ارزش وقت مسافران در سفرهای درون شهری، طراحی سیستم های ارآمد برای حمل و نقل درون شهری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. با افزایش جمعیت و رشد روزافزون ترافیک و آلودگی های زیست محیطی و هزینه های زیاد ناشی از سیستم های حمل و نقل موتوری باعث به وجود آمدن مشکلات و دغدغه های فراوانی برای بشر شده است از این رو برای حل مشکلات حمل و نقلی به ویژه در کلان شهرها نیازمند سیستمی کارآمد و مناسب همچون سیستم های ریلی شهری مانند مترو و مونوریل و قطار سبک شهری (LRT) هستیم تا بتواند جایگزین مناسبی برای سیستم های حمل و نقل موتوری باشد. حال برای انتخاب مناسب ترین گزینه از بین سیستم های قطار شهری برای شهرهای کشور باید این سیستم ها را از لحاظ معیارهای مهمی مورد مقایسه و ارزیابی قرار دهیم. سیستم های ریلی به دلیل توانایی حمل مسافر بالا و کاهش ترافیک و همچنین استفاده از انرژی پاک الکتریسیته باعث شده است که کشورهای بسیاری این سیستم ها را جایگزین وسایل نقلیه موتوری کنند. هدف از این مقاله شناخت و ارزیابی انواع سیستم های ریلی درون شهری و بررسی خصوصیات فنی و مزایا و معایب این سیست ها و در نهایت با مقایسه کمی و کیفی ویژگی های هر یک از این سیستم ها انتخاب گزینه مناسب برای شهرهای کشور می باشد.