سال انتشار: ۱۳۹۱

محل انتشار: همایش منطقه ای علوم کامپیوتر، مهندسی کامپیورتر و فناوری اطلاعات

تعداد صفحات: ۷

نویسنده(ها):

نازنین قاسمپور شیراز – دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان – گروه مهندسی کامپیوتر – زنجان
مهرگان مهدوی –

چکیده:

امروزه بسیاری از خرید و فروش‌ها از جمله کتاب، مستندات، فیلم و موسیقی، خریدهای روزانه و پیش از طریق اینترنت انجام می‌شود . همواره برای راهنمایی بهتر مشتریان و بالا بردن فروش یک فروشگاه به یک فروشنده ماهر نیاز هست. در سیستم‌های فروشگاه اینترنتی بخش فروشنده ماهر را سیستم‌های پیشنهاد دهنده به عهده دارد. سیستم پیشنهاد دهنده سیستمی بر پای اینترنت است که با پردازش اطلاعات موجود مثل خصوصیات کالا در پرو فایل کاربران ، به کاربران پیشنهاد عرضه می‌کند. نمونه موفق از این‌گونه سیستم‌ها، فروشگاه اینترنتی کتاب آمازون است. در این مقاله انواع سیستم‌های پیشنهاد دهنده و نقاط ضعف و قوت آن‌ها توضیح داده می‌شود و راه حلی برای بهبود این گونه سیستم‌ها ارائه می‌گردد. روش پیشنهادی بر پایه روش فیلترینگ مشارکتی ساخته شده است . در روش پیشنهادی برای غلبه بر چالش مشکلات امنیتی و سوءاستفاده از اطلاعات کاربران اطلاعات شخصی نظیر نام، سن، محل تولد و غیره وجود ندارد . بله ولی در روش ارائه پیشنهاد صرفاً بر اساس کشف سلیقه کاربر از روی رفتارش در سیستم صورت می‌گیرد .