سال انتشار: ۱۳۹۱

محل انتشار: نخستین کنگره ملی توسعه خوشه صنعتی قطعات خودرو

تعداد صفحات: ۶

نویسنده(ها):

محمد پاسبان – دانشگاه آزاد اسلامی تبریز، دانشکده مدیریت و اقتصاد ،گروه مدیریت صنعت
لیلا فاتحی خشکناب – دانشگاه آزاد اسلامی تبریز، دانشکده مدیریت و اقتصاد ،گروه مدیریت بازر

چکیده:

به دلیل تحولات سریع اقتصادی، صنعتی و فرهنگی در چند دهه اخیر و نیاز کشور به تقویت ساختارهای دانایی محور و تولید ثروت از دانش، احتیاج به یک بسترسازی مناسب جهت تولید علم و فن به شدت احساس می شود. پرداختن به مقوله کارآفرینی و تربیت و آموزش دانش آموختگانی که دارای تواناییها و مهارتهای لازم برا ی راه اندازی یک کسب و کار مناسب باشند، از وظایف اصلی هر دانشگاه محسوب می شود. در این بین نیز در دانشگاهها توجه به فرهنگسازی در عرصه کارآفرینی، شناسایی افراد مستعد کارآفرینی، آموزش کارآفرینی، تأمین مالی پروژه های کارآفرینانه و رفع موانع پیش روی کارآفرینان از جمله فعالیت هایی است که در راستای توسعه کارآفرینی می تواند انجام شود. دانشگاه ها با در اختیار داشتن اساتید متخصص و تجهیزات وامکانات علمی و آموزشی از یکسو و دانشجویان جوان، پرانرژی و مستعد از سوی دیگر، نیروی بالقوه قابل ملاحظه ای را جهت توسعه کارآفرینی در کل کشور و خصوصاً در درون محیط دانشگاهی دارا می باشند. در این مقاله ضمن پرداختن به مفاهیم کارآفرین و دانشگاه کارآفرین به این مهم پرداخته شده که دانشگاه از طریق آموزش، فرهنگ و علم آموزی می تواند در تربیت کارآفرینان نقشمهمی بازی نماید و به ارتباط دانشگاه کارآفرین با صنعت و نیز موانع و مشکلات موجود پرداخته شده است.