سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: بیست و ششمین کنفرانس بین المللی برق

تعداد صفحات: ۱۴

نویسنده(ها):

مهدی رحمانی اندبیلی – دانشگاه تربیت مدرس
محسن پارسا مقدم – دانشگاه تربیت مدرس
حبیب اله اعلمی – دانشگاه امام حسین

چکیده:

چکیده امروزه جایگزینی خودروهای درونسوز با خودروهای برقی و اتصال آنها به شبکه قدرت، باعث شده است تا لزوم برنامه ریزی برای استفاده بهینه از این منبع ذخیره ساز انرژی بیش از پیش احساس شود. بنابراین چنانچه برنامه مدونی برای بهره گیری و مدیریت شارژ باتری خودروهای برقی نداشته باشیم، نه تنها اتصال این خودروها به شبکه کمکی به وضعیت شبکه نخواهد کرد، بلکه ممکن است شارژ آنها با پیکمصرف شبکه همزمان شده و مشکلات حادتری نیز برای شبکه ایجاد کند. در این مقاله نهاد گرد هم آورنده خودروهای برقی با پیش بینی پارامترهای غیر قطعی مربوط به رفتار صاحبان خودروها و همچنین پارامترهای غیر قطعی مربوط بازارهای انرژی و رزرو چرخان و همچنین با رعایت تمام قیود مربوط به قرارداد طرفین، صاحبان خودروهای برقی را برای اتصال خودروشان به شبکه تحت کنترل خود ترغیب کرده تا بتواند با کنترل و مدیریت هوشمندانه شارژ باتری ناوگان خودروها، در بازار رزرو چرخان شرکت کرده و سود خود را ماکزیمم کند. مساله خود برنامه ریزی نهاد گردهم آورنده برای شرکت در بازار رزرو چرخان، یک مساله برنامه ریزی غیر خطی آمیخته با اعداد صحیح بوده و برای حل آن از الگوریتم سرد شدن تدریجی فلزات استفاده شده است.