سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: نخستین کنفرانس ملی انرژی، فناوریهای خودرو، توسعه پایدار

تعداد صفحات: ۴

نویسنده(ها):

فراز خاوری – دانشجوی کارشناسی ارشد الکترونیک-دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
سیدمحمدتقی بطحایی – دانشیار-دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
فرهاد اکبری برومند – استادیار- دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

چکیده:

در خودروی هیبرید الکتریکی، پیل سوختی و خورشیدی قاصدک ۳ از پیل سوختی PEM سلول خورشیدیوباتری قابل شارژ در شب به عنوان منبع انرژی الکتریکی استفاده شده است. مشخصات پیل سوختیPEM حداکثر توان ۱,۲ کیلو وات و سوخت آن هیدروژن خالص می باشد. نیروی محرکه این خودرو توسط دو موتور آسنکرون ۳فاز ۲ کیلو وات تامین می گردد. به منظور تامین بخشی از انرژی، پنل خورشیدی از جنس پلی کریستال سیلیکون با مساحتی برابر با سقف خودرو در نظر گرفته شده است. این پنل قادر به تولید ۱۵۰W توان می باشد. تعداد چهارعدد باتری traction12v,100Ah انرژی حاصل را در خود ذخیره می کند. به منظور حرکت دادن چرخها از یک درایو Master-Slave استفاده شده که مزیت صرفه جویی در انرژی را در ترمزگیری و سراشیبی به عنوان regeneration همراه با فرمانپذیر تانکی دارا می باشد. در این خودرو از دو عدد گیربکس حلزونی با نسبت تبدیل ۷ و قدرت نامی ۲ اسب بخار استفاده شده است. این خودرو دارای سیستم کنترلی مدیریت توان می باشد که براساس الگوریتم پیشرفته ای برنامه ریزی شده است. مدل سازی و شبیه سازی در یک سیکل رانشی در قسمت بعدی مقاله ارائه خواهد شد