سال انتشار: ۱۳۹۱

محل انتشار: همایش منطقه ای اخلاق اجتماعی از منظر قرآن و عترت

تعداد صفحات: ۲۵

نویسنده(ها):

موسی کاظم زاده – محقق و پژوهشگر حوزه فرهنگ ودین ، رسانه

چکیده:

اسلام به عنوان کامل ترین و جامع ترین دین الهى شفاف ترین حق وحقوق، خوشبختى و رستگارى انسانها را در قرآن بیان کرده است و درآیات متعددى به این موضوع پرداخته است. درجهان معاصر؛ ما در عصر رسانه ها زندگی می کنیم؛ عصری که در آن رسانه های گروهی جزء جدایی ناپذیر زندگی ما هستند .آنچه که رسانه ه ا به عنوان اطلاعات به ما انتقال می دهند، به اشکال مختلف در نحوه زندگی، اندیشه و احساسات ما و حتی فرزندان ماتعیین کننده است. اما، اینها دلیل نمی شود که ما برده و اسیر این رسانه های گروهی شویم .خواست خداوند این است که ما انسانها آزاده و خوشبخت باشیم . خداوند متعال ما را آزاد آفریده است . ما باید این نعمت الهی را حفظ کنیم و برای حفظ این نعمت باید خود و زندگی خود را از زیر نفوذ و تاثیرات منفی و سوء این رسانه ها خارج سازیم .ما نباید اجازه دهیم که آنها با شستشوی ذهنی ، کنترل زندگی ما را بدست گیرند و شخصیت ما را بر اساس استانداردهای مورد نظر خود پرورش دهند؛ شخصیت ما باید مستقل باشد ،نه اینکه مانند یک رباط از قبل برنامه ریزی شده باشد. آنچه در این خصوص مهم است این است که قرآن کتابى است که در تمام شئون انسان؛ از مبدأ و معاد و خلق و ایجاد، در باره فضایل اخلاقى و عمومى انسان نظر دارد، قوانین اجتماعى و فردى حاکم بر نوع انسان را به وضوح بیان کرده و هیچ مطلب کوچک و بزرگی از نظرش مخفى نمانده است . متأسفانه باید این واقعیت تلخ را بپذیریم که هنوز توجه به قرآن در جامعه ما یک امر عمومى نشده و قرآنهمچنان در مهجوریت است. هدف از تحقیق حاضر، بررسی مولفه های حق ، حقوق و تکالیف رسانه ها با رویکرد درون دینی به آیات قرآن و تبیین عناصر اصلی حقوق انسانها با دید توجه به آموزه های دینی و قرآنی است .روش پژوهش، روش توصیفی – تحلیلی است . در این مقاله بر اساس گزیده ای از آیات قرآنی سعی شده است به زبان ساده « حقوق» و « تکالیف » وسایل نوین ارتباط جمعی از دید قرآن بیان گردد.