سال انتشار: ۱۳۹۱

محل انتشار: اولین همایش منطقه ای پژوهشها و راه کارهای نوین در حسابداری و مدیریت

تعداد صفحات: ۱۰

نویسنده(ها):

سعیده بکائی – دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت دولتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس
محمدتقی ابراهیمیان – عضو هیئت علمی موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی کسری رامسر
سعید بالابندی – دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش تحول دانشگاه آزاد اسلامی واحد چا

چکیده:

در سالیان اخیر، حاکمیت شرکتی(حاکمیت) تبدیل به موضوعی داغ در مدیریت بخش دولتی شده است و این به واسطه نقش مهمی است که حاکمیت شرکتی در تعیین سلامت اجتماع ایفا می کند. بدین جهتاست که دبیر کل سابق سازمان ملل ابراز می دارد : حکرانی خوب احتمالا مهم ترین عامل در ریشه کن کردن فقر و عامل رشد و توسعه است. در اوایل دهه ۱۹۸۰ ، کمبود بودجه، انگیزه مهم انجام اصلاحات دولتی دربسیاری از نقاط جهان بود که این کمبود بودجه ناشی از فشارهای بین المللی مثل بانک جهانی و یا ناشی از خود دولت های ملی بود. از آن زمان تا کنون بسیاری از دولت های ملی وضعیت بودجه ای مناسب تری پیدا کرده اند.هر چند که هنوز نیاز است ارائه خدمات به طور اقتصادی و کارآمد مدیریت شود، با این حال وجود انگیزه مالی برای انجام اصلاحات مدیریتی، ضعیف تر شده است. در حال حاضر چالش های دیگری بروز کرده و انگیزه ای برای انجام اصلاحات شده است که یکی از این چالش ها، نحوه ایجاد و شکل دهی حاکمیت شرکتی خوب است. در این مقاله ابتدا به دلایل توجه به حاکمیت شرکتی و تفاوت آن با حاکمیت دولت پرداخته شده و در ادامه به ساختار حاکمیت شرکتی میپردازیم.