سال انتشار: ۱۳۸۸

محل انتشار: همایش شیوه های نوین در مدیریت مدارس در هزاره سوم

تعداد صفحات: ۷

نویسنده(ها):

ابوالفضل بختیاری – پژوهشگاه آموزش و پرورش

چکیده:

پژوهشهای انجام شده در خصوص فرهنگ آموزش و فرهنگ مدارس ژاپنی ها اعجاب جهانیان را برانگیخته است بطوریکه در چندین آزمون بین المللی TIMSS تیمز آموزش و پرورش ژاپن جز کشورهای برتر جهان بودها ست همچنین مطالعات تطبیقی آموزش و پرورش نشان میدهد که آموزش و پرورش عمومی به ویژه دو ره ابتدایی از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است سرکارارانی ۱۳۸۴ آزرا ووگل استاد دانشگاه هاروارد که حدود ۲۰ سال در آنجا به مطالعه مشغول بوده می نویسد: من از موفقیت های ژاپن طی دو دهه اخیر شگفت زده شده بود از خود می پرسیدم چرا ژاپن بی آنکه منابع طبیعی داشته باشد تا این حد در حل مشکلاتی که برای جامعه آمریکا ناگشوده مانده موفق بود هاست؟ اما به راستی راز موفقیت ژآپن در چیست و کدام ویژگی باعث شده تا بسیاری از آگاهان قرن بیست و یکم را قرن ژاپن بدانند و آن را کشور شماره ۱ بشناسند؟