سال انتشار: ۱۳۹۴

محل انتشار: اولین کنفرانس بین المللی حسابداری، مدیریت و نوآوری در کسب و کار

تعداد صفحات: ۱۵

نویسنده(ها):

سیدمحمد ارمکان – دانشجوی دکتری بازرگانی –دانشگاه آزاد اسلامی واحد قدس
رضا رسولی شربیانی – استادیار دانشگاه پیام نور تهران

چکیده:

بازاریابی اسلامی به عنوان رشته جدید نتیجه تحولات در اقتصاد جهانی است؛ بنابراین نگرش اسلامی درباره بازاریابی ازضروریات غیرقابل انکار است.دراین پژوهش مبانی و پایه های علم بازاریابی از دیدگاه اسلام، کندوکاو و بررسی شد و با تکیه برآیات و احادیث واصول اخلاقی حاکم بر کسب وکار، مبانی اولیه نظام بازاریابی اسلامی را جهت به کارگیری درکشورهایاسلامی تدوین گردید و همچنین تلاش شده با روش علمی،اصولی راکه رهمنودهای اسلامی،رعایت آن را برای فعالان بخشبازاریابی لازم دانسته،شناخته شود.که برخی از اصول عبارتند از رعایت مبانی اخلاقی در فعالیت های کسب وکار و بازاریابی ،تأمین منافع مجموعه آحاد جامعه،توجه به تعالی انسانی علاوه بر عرضه ارزش و ایجادفایده برای مشتریان و مجموعه ذینفعان،تدوین برنامه ریزی در بازاریابی اسلامی وعرضه خدماتی متناسب با ارزشهای الهی، وابستگی وتوجه به تأمین نیازهای معنویدرکنار نیازهای مادی، عدم توجه به نیازهای کاذب و غیرواقعی،رعایت عدالت و حقوق طرفین معامله در بازار رقابتی اسلامی باتعیین سودمتعارف و عادلانه، از مواردی است که در بازاریابی اسلامی تأکید شده است.