سال انتشار: ۱۳۹۱

محل انتشار: اولین همایش ملی جغرافیا و گردشگری در هزاره سوم

تعداد صفحات: ۶

نویسنده(ها):

پیمان مشرف قهفرخی – دانشجو اکرشناس ارشد سازه های آبی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقی
مریم خزائی – کارشناس ارشد آبیاری و زهکشی دانشگاه شیراز

چکیده:

گردشگری به عنوان یک فعالیت اقتصای، نمایانگر واقعی جریان سرمایه و جابجایی انسان در حجمی بسیار بزرگ می باشد. با توجه به آمارهای ارائه شده از سازمان جهانی گردشگری WTO در سال ۲۰۱۰ تعداد گردشگران جهان نزدیک به یک میلیارد گردشگر و تولید ناخالص داخلی گردشگری ۹/۲ درصد از کل تولید ناخالص داخلی جهان و معادل ۵ هزار و ۷۵۱ میلیارد دلار بوده است. اما متاسفانه بر اساس آخرین آمار ارائه شده توسط همان سازمان در سال ۲۰۱۱ ایران رتبه ۱۱۴ در میان ۱۳۹ کشور مورد بررسی را به خود اختصاص داده است. بدون شک تنها راه حل و اصلاح شاخص رقابت پذیری و رسیدن به جایگاه واقعی در میان کشورهای منطقه تمرکز بر فاکتورها و سیاستگزاری هایی است که سبب توسعه و جذابیت سفر و توریسم گردد. مدتهاست کشورها با درک اهمیت صنعت گردشگری اقدام به ارائه طرح ها و چشم اندازهای جامع از آینده کرده اند تا بتوانند سهم قابل توجهی از سود سرشار این صنعت را به خود اختصاص دهند. این طرح ها که تحت عنوان استراتژی توسعه گردشگری TOURISM DEVLOPMETNT STRATEGY(TDS) نامیده شده اند در بسیاری از کشورها تدوی شده و در حال اجرا می باشند. از پتانسیل هایی که قنات را به موضوع گردشگری تبدیل می کند اسطوره ها، افسانه ها، جشن ها و مراسم هایی چون عروسی قنات، معماری و تکنولوژی ساخت و در نهایت شگفتی های خاص در برخی از آنها می باشد. این جاذبه ها حس نوستالوژی را در هر گردشگری که از فضای مدرنیته آزرده خاطر شده وبه دنبال گردشگری پسامدرن می باشد به خود جلب کرده و می تواند درجذب گردشگران در قالب گروه های عمومی، تخصصی و یا گروه های کوچک یا انفرادی که از آنها با عنوان FREE INDEPENDENT TRAVELER(FIT) نام برده می شود بسیار مؤثر باشد.