سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: اولین همایش ملی آموزش در ایران ۱۴۰۴

تعداد صفحات: ۱۰

نویسنده(ها):

محمد بهروزیان نژاد – کارشناس مهندسی کامپیوتر- نرم افزار
علی بهروزیان نژاد – کارشناس مترجمی زبان

چکیده:

پیشرفت روزافزون فناوری و بویژه فناوری اطلاعات باعث تغییرات بسیاری در زمینه آموزش گردیده است که ازجمله مهمترین موارد میتوان به ظهور آموزش مجازی اشاره کرد. آموزش مجازی سیستم آموزش و یادگیری را تحت تأثیر خود قرار داده است و خود را به عنوان یکی از مهمترین روش ها در آموزش مطرح کرده است. امکان ارائه دروس در محیط چند رسانه ای، رفع محدودیت های زمانی و مکانی برای آموزش فراگیران، امکان ارائه بازخورد سریع و مواردی این چنین از جمله مزایای این شیوه از آموزش به شمار می رود. در آینده نزدیک دیگر ساختار و فرایند سنتی آموزش جوابگوی نیازهای جامعه انسانی در عصر اطلاعات نیست چرا که دانش محوری بزرگترین هدف محسوب می شود. بنابراین آموزش مجازی به عنوان روشی نوین و کارا می تواند در این امر بسیار مفید واقع گردد. لذا از این روی در این مقاله سعی نمودیم تا مفاهیم، مزایا، ویژگی ها و تفاوت های آموزش مجازی و آموزش سنتی از لحاظ کیفیت و کارآیی را مورد بررسی قرار دهیم تا راهنمای مؤثری برای مجریان پیاده سازی این روش آموزشی باشد تا بتوانند متناسب با شرایط و موقعیتی که در آن قرار دارند، تصمیم گیری صحیحی در نحوه بکارگیری، اجرا و توسعه آموزش مجازی اتخاذ نمایند.