سال انتشار: ۱۳۸۷

محل انتشار: نخستین کنفرانس ملی بررسی فضای کسب و کار صنعت بیمه کشور

تعداد صفحات: ۲۲

نویسنده(ها):

ابوالقاسم توحیدی نیا – سرپرست گروه پژوهشی مطالعات اسلامی بیمه- پژوهشکده بیمه
سجاد سیفلو – کارشناس گروه پژوهشی مطالعات اسلامی بیمه- پژوهشکده بیمه

چکیده:

بعد از طرح مسئله حرمت در خصوص بیمه مرسوم، علمای اهل تسنن به فکر افتادند تا با تغییراتی اساسی در ساز و کار بیمه رایج، شبهات مربوط به ربا،‌ غرر،‌ میسر و… را رفع نمایند. حاصل تلاش آنها منجر به نظام جدید بیمه‌ای به نام تکافل در جهان شد.صنعت تکافل از سال ۱۹۷۹ میلادی به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد و بعدها به غرب نیز کشیده شد. اصطلاح صنعت تکافل شامل همه‎ی متصدیان کسب و کار ارائه خدمات و محصولات تکافل می‎باشد. این صنعت شرکت‎های بیمه مستقیم که برای ارائه طیف گسترده‎ای از محصولات تکافل پذیره‎نویسی می‎کنند، شرکت‎های بیمه رایج که تعداد محدودی از محصولات تکافل را ارائه می‎کنند و شرکت‎های بیمه تکافلی و تکافل اتکائی را در بر می‎گیرد.هم اکنون این صنعت محصولات خود را بر پایه تعاون و ضمانت متقابل و در قالب دو طرح تکافل عمومی و تکافل خانواده ارائه می‌دهد.این مقاله بعد از بررسی مختصر بیمه‌های مرسوم و صنعت تکافل اهمیت حضور این صنعت را در کشور مورد بررسی قرار می‌دهد. اهمیت آشنایی و توسعه چنین کسب و کاری در ایران را می‌توان از سه منظر ذیل مورد بررسی قرار داد:۱٫ تکافل به عنوان یک فعالیت اقتصادی جدید؛۲٫ تکافل محصولی اسلامی؛۳٫ تکافل رقیبی برای بیمه مرسوم در صنعت بیمه ایران.در پایان به این نتیجه رسیدیم، که حضور و فعالیت شرکت‌های تکافلی در کنار شرکت‌های بیمه مرسوم می‌تواند هم برای اقتصاد کشور و هم برای صنعت بیمه مفید و اثر گذار باشد