سال انتشار: ۱۳۸۷

محل انتشار: دومین همایش مشترک انجمن مهندسین متالورژی و انجمن ریخته گری ایران

تعداد صفحات: ۹

نویسنده(ها):

مهدی کاظمی – کارشناسی ارشد متالورژی- دانشگاه تهران
سعید دهقانی – کارشناس ارشد مکانیک- شرکت OTC
فرهاد حسن آبادی – کارشناس سرامیک-دانشگاه تهران

چکیده:

به منظور افزایش راندمان مصرف سوخت بخصوص در شرایط فعلی، افزایش راندمان کاری توربین های گازی همواره مد نظر طراحان قرار دارد. این امر با تغییرات طراحی و افزایش دمای گاز ورودی به تور بین ها امکان پذیر است. افزایش دمای کاری به منظور افزایش راندمان توربین های گازی با محدودیت های کابرد مواد مورد استفاده در ساخت قطعات همراه است. روشهای مختلفی از جمله کاربرد سوپرآلیاژها، تصفیه سوخت، اعمال پوششهای دمای بالا و خنک کاری پره ها و نازلها از طریق مسیر های گردش هوا بمنظور ایجاد امکان افزایش دمای گاز بکار می رود. به دلیل دقت ابعادی بالای قطعات توربین های گازی زمینی و هوایی، روش تولید این قطعات ریخته گری دقیق است. در این روش مدل مومی تهیه شده و پس از قالب گیری سرامیکی و تخلیه موم ریخته گری انجام می شود. بمنظور ایجاد مسیرهای گردش هوا، ماهیچه سرامیکی مورد استفاده در مدل مومی تعبیه شده و پس از ریخته گری از قطعه حذف خواهد شد. ماهیچه های سرامیکی مورد استفاده در ریخته گری دقیق می بایست خواص ویژه ای از جمله دیرگدازی, عدم واکنش با مذاب و شوک پذیری داشته باشند. با توجه به فرآیند تولید قطعات توربین های زمینی و هوایی در کشور و نیاز به ماهیچه های سرامیکی در این تحقیق تولید ماهیچه های سرامیکی قابل کاربرد در ریخته گری سوپرآلیاژها در دمای بالا(حداقل ۱۴۰۰ درجه) و قابل حذف با مواد شیمیایی مورد بررسی و انجام قرار گرفته که ماهیچه های تولیدی در شرایط عملی موفق بوده است