سال انتشار: ۱۳۸۹

محل انتشار: چهارمین کنفرانس ملی مهندسی ارزش

تعداد صفحات: ۱۶

نویسنده(ها):

علی فرهادی محلی – مدرس دانشگاه پیام نور نکا و عضو باشگاه پژوهشگران جوان دانشگاه آزاد اس
ازاده مهرانی – عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نوشهر

چکیده:

امروزه مهندسی ارزش به عنوان ابزاری کارآمد و رسمی در حل مسائل گوناگون شناخته شده است و روزبه روز اهمیت و واثربخشی آن ها واضح تر و غیرقابل انکارتر می شود.بهره گیری از این روش، تکیه گاه کشورهای پیشرفته و امید کشورهای در حال توسعه است.یکی از مهمترین و پیچیده ترین مسائلی که امروزه سازمانها با آن روبه رو هستند، مسأله خلاقیت و بسترسازی کارآفرینی سازمانی است. در جوامع آگاه و اندیشه ورز ، دامنه تأثیر کارآفرینی بسیار وسیع بوده به نحوی که از تغییر در ارزش های اجتماعی تا رشد متقابل اقتصادی را شامل می شود و مواردی همچون توسعه فناوری، شناخت و گسترش بازارهای جدید، ساماندهی و بهره گیری اثربخش از منابع را در بر می گیرد .در حقیقت کارآفرینی را می توان فعالیتی به شمار آورد که به آفرینش کار و ایجاد ارزش افزوده در سرمایه یا تولید و عرضه هرگونه کالا یا خدمت جدید منتج می شودواز آن جایی که نوآوری بدون خلاقیت، ایده یابی و پژوهش هدفمند معنا پیدا نمی کند،لذا جستجوی راهکارهای موثر برای پرورش خلاقیت،گردآوری و هدایت ایده ها در دستور کار تمام سازمان های پیشرو قرار گرفته است و با توجه به این که خلاقیت اساس مهندسی ارزش است، بطوریکه هرنوع بهبود و کاهش هزینه ای که در نتیجه اصلاح سیستم حاصل گردد در اثر ایده های ارزشمند تولید شده در مرحله خلاقیت در مهندسی ارزش می باشد ،بنابراین بکارگیری نظام مند تکنیک ها و فنون خلاقیت در فرایندمهندسی ارزش ضروری به نظر می رسد.در این مقاله سعی شده علاوه بر معرفی کلی تکنیک مهندسی ارزش در توسعه کارآفرینی به تشریح رابطه و تاثیر تکنیک های خلاقیت که از شرط های لازم و اساسی برای کارآفرینی و مهندسی ارزش می باشد پرداخته شود.