سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: دومین کنفرانس خدمات ارزش افزوده تلفن همراه در ایران

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

فاطمه فامیل سعیدیان – تهران مرکز تحقیقات مخابرات ایران
محسن پازری –

چکیده:

تجارت سیار به دلیل ویژگیهای منحصر به فرد خود مانند قابلیت جابجایی و دردسترس بودن، توانسته تاثیر شگرفی برکسب و کار بگذارد. کاربران می توانند با استفاده از تلفن های همراه بسیاری از کارها از قبیل:خرید، انجام امور بانکی، سرگرمی و غیره را انجام دهند. البته تجارت سیار با موانع و مشکلاتی برای رشد و توسعه مواجه است از جمله مسائل فنی مانند سرعت پایین، صفحه نمایش کوچک، طیف وسیع فناوری ها و نبود زیرساخت مناسب و مسائل تجاری مانند هزینه، ریسک تجاری بالا و تبلیغات. اما نکته ای که شاید کمتر به آن توجه شده مباحث حقوقی و مقرراتی است. از جمله این مباحث می توان حفاظت از حقوق مشتریان، حفظ محرمانگی اطلاعات، امنیت در مسائل مالی، حمایت از مالکیت معنوی و کنترل روی محتوی را نام برد. چارچوب رگولاتوری فعلی برای توسعه سرویس های جدید مناسب نیست و نیاز به بازنگری دارد. در این مقاله چالش های رگولاتوری در بحث تجارت سیار و راهکارهای بی نالمللی آن بررسی شد ه و در نهایت یک راهکار برای توسعه تجارت سیار و برطرف کردن مشکلات و مسائل آن، ارائه شده است