سال انتشار: ۱۳۹۱

محل انتشار: دومین همایش مدیریت بحران در صنعت ساختمان، شریانهای حیاتی و سازه های زیر زمینی

تعداد صفحات: ۱۶

نویسنده(ها):

محمد حسین اصفهانی – دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) دانشجوی کارشناسی ارشد عمران- راه و
سمیرا اسدی آذر – دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، دانشجوی کارشناسی ارشد عمران- سازه
مجید رضایی – مدیر HSE سد مخزنی هراز آمل،

چکیده:

ترافیک جاده ای به طور پیوسته در حال افزایش می باشد. به علاوه همگام با پیشرفت روش های ساخت، تونل ها به عنوان سازه های اقتصادی، هم برای شرایط خاص و سخت جغرافیایی و هم برای عبور از فضای درون شهری با حداقل تخریب محیط اطراف، در بسیاری از کشورها مطرح شده اند. روش های ساخت و رعایت موارد ایمنی در حین ساخت و بهره برداری همواره در حال بهتر شدن است، ولی معضل بروز حوادث خطر آفرین در درون تونل هنوز وجود دارد و راه حل قانع کننده ای برای آن ارائه نگردیده است. در ایران برای توسعه شبکه راه ها در کوه ها و کاهش مشکلات محیطی در سطح شهرها، تونل های بسیاری ساخته شده است. به این ترتیب ایمنی در داخل تونل ها به مسئله ای مهم تبدیل شده است. وقوع یک حادثه، درون تونل ها از جنبه های زندگی انسان ها، محیط زیست، آسیب رسانی به تونل و به هم زدن نظم ترافیک، معمولا بسیار هزینه بر می باشد. از سوی دیگر، بسیاری از روش های پیشگیرانه از جمله مقرر کردن محدودیت هایی در عبور از تونل ها باعث اعمال هزینه های اقتصادی اضافی می شود. به عنوان مثال گاهی کاربران مسیرهای خطرناکی (مانند مناطق پر جمعیت تر) را جهت انتقال خود انتخاب میکنند، که اغلب خطر بالقوه حوادث را افزایش می دهد. هدف این تحقیق افزایش ایمنی کلی حمل و نقل از طریق تونل های جاده ای و در پی آن تسهیل در مدیریت تونل ها می باشد، که به تبع آن جلوگیری از هزینه های غیر ضروری و توسعه اقتصادی، حاصل می گردد. بنابراین در این مقاله به تکنولوژی های ایمنی تونل های جاده ای پرداخته ایم.