سال انتشار: ۱۳۹۱

محل انتشار: نهمین کنگره بین المللی مهندسی عمران

تعداد صفحات: ۵

نویسنده(ها):

سیدمحمدجواد فروغی مقدم – پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله
افشین کلانتری –

چکیده:

شمار زیادی از پل ها در زلزله های اخیر دچار خرابی شدید شده اند دراین میان پلهای بزرگراهی مورب با توجه به شکل مودی غالب آنها که پیچش عرشه با جابجایی های بزرگ درگوشه های عرشه می باشد بیشتر به چشم می خورند بنابراین تاثیر حضور کلیدبرشی دراین نوع از پلها واضح تر میب اشد میزان جابجایی جانبی گوشه های عرشه دوران عرشه و همچنین تقاضای لرزه ای کلید های برشی مستقر برروی کوله های پل مورب درمقایسه با پل مستقیم از اهداف این مطالعه می باشد برای نیل به این هدف مدل غیرخطی پل مورب به همراه کلیدهای برشی درنرم افزار opensees ارایه می گردد مشاهده می شود که کلیدهای برشی نقش عمده ای درجذب انرژی عرشه پل و درنتیجه کاهش دوران عرشه دراین گونه از پلها دارند.