سال انتشار: ۱۳۸۹

محل انتشار: پنجمین کنفرانس پایش وضعیت و عیب یابی

تعداد صفحات: ۱۲

نویسنده(ها):

مهدی درویش پسند – مدیر فنی شرکت بهره برداری از سد، نیروگاه و شبکه های آبیاری مارون
وحید رضایی – مدیر فنی شرکت مبتکر پایش صنعت آذر (مپصاکو)

چکیده:

این مقاله مراحل شناسایی و تشخیص علت ارتعاش بالای شفت و رفع آن در توربوژنراتور برق آبی واحد اول نیروگاه مارون را شرح می دهد. ارتعاشات شفت مخصوصا در یاتاقانUGB یاتاقان بالایی ژنراتور) در زمان راه اندازی و خصوصا مرحله تحریک بشدت بالا رفته و از حدود هشدار و خطر متجاوز می شد که این امر باعث صدور دستور توقف ماشین می گردید. با اندازه گیری و آنالیز ارتعاشات نسبی شفت از طریق سنسورهای جابجایی دایمی نصب شده روی ماشین و نصب سنسور فتوالکتریک جهت قرائت مقادیر فاز مشکل ارتعاش بالای شفت نامیزانی جرمی باقیمانده قابل توجه در روتور تشخیص داده شد. قبل از انجام عملیات بالانس در محل، لقی یاتاقان ها اندازه گیری شدند که در حد قابل قبول بودند. با اجرای عملیات بالانس تک صفحه ای در روی روتور ژنراتور میزان ارتعاشات نسبی شفت بطور قابل ملاحظه ای کاهش یافت و در محدوده مجاز قرار گرفت. نتیجه گیری شد که می توان با تشخیص درست عیب جلوی هزینه های گزاف ناشی از انجام تعمیرات بی مورد و توقف تولید را گرفت