سال انتشار: ۱۳۸۹

محل انتشار: پنجمین کنفرانس پایش وضعیت و عیب یابی

تعداد صفحات: ۱۴

نویسنده(ها):

موسی رضایی – دانشیار، دانشکده فنی مهندسی مکانیک، دانشگاه تبریز
بهروز نوروزی – دانشجوی کارشناسی ارشد

چکیده:

در این مقاله، رفتار دینامیکی غیرخطی جعبه دنده تک مرحله ای در دو حالت سالم و معیوب با مدل سازی لقی و سفتی درگیری متغیر با زمان دندانه ها مورد بررسی قرار گرفته است. در این پژوهش از مدل تیر ترک دار برای مدل کردن ترک ریشه دندانه استفاده شده است. پس از محاسبه سفتی درگیری دندانه ها در حالت سالم و ترک دار تاثیر ترک بر پاسخ سیستم نشان داده شده است. مهم ترین مزیت این پژوهش مدل سازی غیرخطی جعبه دنده تک مرحله ای است که برخلاف مدل های خطی، امکان شناسایی ترک حتی در نواحی رزونانسی سیستم را فراهم می کند. نتایج نشان می دهد که وجود ترک در سیستم می تواند موجب رفتار آشوبناک در پاسخ ارتعاشی گردد. بررسی شاخص های کرتوسیس وRMS حاکی از حساسیت بالایRMS در شناسایی ترک می باشد.