سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: کنفرانس ملی کارآفرینی، تعاون، جهاد اقتصادی

تعداد صفحات: ۱۳

نویسنده(ها):

فریبا حنیفی – دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، دانشکده علوم تربیتی و مشاوره، رودهن
مریم مقصودی – کارشناس ارشد فلسفه تعلیم و تربیت مدرس آموزشکده فنی و حرفه ای سما، دانش

چکیده:

عصر اطلاعات و ارتباطات با شتاب روزافزون در دنیای کنونی، تحولات و دگرگونی های غیرقابل پیش بینی را رقم زده است و پدیده های نوظهورکننده ای همچون مدیریت مجازی، مدیریت دانش و اقتصاد دانش … را با خود به ارمغان آورده است. بنابراین توجه به دقت،کیفیت و سرعت در ارائه خدمات مفهوم پر رنگ تری نسبت به گذشته به خود گرفته است. بر این اساس سازمان ها در تلاشند تا با بهره گیری صحیح از پیامدهای فناوری عصر جدید همچون طرح دورکاری با تکیه بر سرمایه های انسانی با محوریت دانایی که مبتنی برخلاقیت، ابداع و نوآوری و کارآفرینی توأم با مدیریت است، آینده ای روشن را برای جامعه خود به تصویر بکشند. با توجه به این که امروزه کار و فعالیت شکل تازه ای به خود گرفته و به سوی خود کارفرمایی و خوداشتغالی در حرکت است، بنابراین کارآفرینی و کارآفرین نقش کلیدی در روند توسعه و پیشرفت اقتصادی جوامع مختلف ایفا می کند و به نظر می رسد بین خلاقیت و کارآفرینی و دورکاری با مدیریت اقتصاد در سازمان ها رابطه تنگاتنگی وجود دارد که ترسیم این رابطه به مدیران در استفاده بهینه از منابع سازمان کمک میکند. بر این اساس مقاله حاضر در صدد است تا پس از مروری بر مفاهیم مدیریت، خلاقیت، کارآفرینی و فرد کارآفرین، دورکاری، مزایای خلاقیت و راهکارهای تقویت آن در سازمان ها و اجزای فرآیند کارآفرینی و انواع آن، خصوصیات فرد کارآفرین و اهداف و پیامدهای کارآفرینی، تاریخچه دورکاری و اهداف آن ذکر یافته تحقیقات در زمینه دورکاری، شیوه انجام دورکاری و مزایای آن، و مشاغل مناسب برای دورکاری، مدیریت و نقش کلیدی آن در افزایش بهره وری در سازمان ها در عرصه اقتصاد پویا به ذکر ارتباط خلاقیت، کارآفرینی ودورکاری با مدیریت اقتصاد به ترسیم چارچوب آن پرداخته و برمبنای آن پیشنهاداتی را ارائه نماید.