سال انتشار: ۱۳۹۱

محل انتشار: بیست و هفتمین کنفرانس بین المللی برق

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

علی اسلامی – شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان
اکبر بیات –
امیر کیانی –

چکیده:

ارزیابی امورهای برق در حوزه های بهره برداری، خدمات مشترکین، کنترل پروژه و دیگر واحدهای شرکتهای توزیع برق، بر اساس سیاست گذاری های مختلفی همچون بهبود کیفیت برقرسانی، افزایشرضایتمندی اجتماعی، افزایش سوددهی پروژه ها و … می تواند متفاوت باشد. در حوزه بهره برداری از شبکه های توزیع با توجه به حساسیت مشترکین مختلف به قطعی برق و تلاش شرکت های توزیع برق جهت کاهش میزانانرژی توزیع نشده، کاهش تعداد و مدت زمان خاموشی های بی برنامه و دیگر شاخص های قابلیت اطمینان ، سازماندهی نحوه ارزیابی امورهای اجرایی از اهمیت بالایی برخوردار است. در این مقاله شاخص های مهم ارزیابی در بهره برداری از شبکه توزیع برق مورد بررسی قرار می گیرد و این شاخص ها بگونه ای تدوین و وزن دهی می گردند تا بر اساس آنها امورهای اجرایی شرکتهای توزیع برق به لحاظ عملکرد در حوزه بهره برداری بصورت عادلانه و منطقی رتبه بندی شوند. پس از تدوین شاخص ها، بعنوان یک نمونه عملی امورهای اجراییشرکت توزیع برق زنجان بر اساس آمار و نحوه عملکرد در تابستان سال ۹۰ مورد ارزیابی قرار می گیرند. بر اساس نتایج این ارزیابی، نقاط قوت و قابل بهبود امورهای برق مشخص شده و با اعمال جنبه های تشویقی مناسب، می توان در افزایش کارایی کارکنان بهره برداری و در نتیجه بهبود وضعیت بهره برداری شبکه بهره برد.