سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: ششمین کنگره ملی مهندسی عمران

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

مرضیه حسن آبادی – دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی عمران مکانیک خاک و پی
عبدالحسین حداد – عضو هیئت علمی دانشکده عمران دانشگاه سمنان
حسین نادرپور – استادیار دانشگاه سمنان

چکیده:

تحقیق در چگونگی رفتار شالوده ها بدلیل اثر مستقیم آنها دررفتار کلی سازه ها یکی از مباحث مهم در مهندسی خاک و پی به شمار می رود در دهه های اخیر تحقیقات متنوعی برای تخمین ظرفیت باربری شالوده های سطحی نواری انجام شده است نتایج این تحقیقات بصورت فرمولها و یا نمودارهای طراحی شالوده که حاصل از روشهای تجربی نیمه تجربی ، استفاده ازتئوری خمیری و روشهای عددی است از سوی محققین برجسته این رشته ارائه شده است بهره گیری از روشهای نیمه تجربی و تئوری خمیری نیازمند استفاده از فرضیات ساده کننده ایست که منجر به تخمین مقادیر محافظه کارانه برای ظرفیت باربری می شود علاوه بر آن اغلب این روشها تنها برای شرایط بسترهای خاکی همگن و یا حداکثر چند لایه کاربرد دارند استفاده ازروشهای عددی نیز بدلیل نیزا به نرم افزارهای پیشرفته ای که توانایی مدلسازی رفتارهای پیچیده خاک را داشته باشند مشکل است.