سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: بیست و ششمین کنفرانس بین المللی برق

تعداد صفحات: ۶

نویسنده(ها):

طیب فرجی – نیروگاه گازی پتروشیمی ایلام
شیرین اسفندیاری – نیروگاه گازی پتروشیمی ایلام
سعید رحیم زاده – نیروگاه گازی پتروشیمی ایلام

چکیده:

برای بهبود کارکرد و بازدهی توربین گاز ،نسبت فشار در کمپرسور و دمای کارکرد باید افزایش یابد که این مسئله باعث افزایش دمای محفظه احتراق و در نتیجه افزایش تنشهای حرارتی بر روی پوسته سیلندر(لاینر) و حتی پره های توربین میشود ، با استفاده از روشهای خنک کاری مناسب میتوان از این تنش ها جلوگیری، و بازدهی را افزایش داد. در این مقاله ابتدا از روش تخمین مهندسی برای محاسبه دمای اتاق احتراق و گازهای خروجی از اتاق احتراق توربین گاز استفاده ش ده است و سپس با بررسی روشهای خنک کاری و تاثیر آنها بر راندمان توربین، و مزیت ها و برتری هر یک نسبت به دیگری مورد بررسی قرار گرفته است.