سال انتشار: ۱۳۹۱

محل انتشار: نهمین کنگره بین المللی مهندسی عمران

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

غلامعلی شفابخش – استادیار دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
راهب میرزانمدی – دانشجوی کارشناسی ارشد راه و ترابری دانشگاه صنعتی شریف تهران ایران
مهدی محمدی – دانشجوی کارشناسی ارشد راه و ترابری دانشگاه سمنان سمنان ایران

چکیده:

با توجه به رشد سریع درصد سالخوردگان در سال های آتی، ایجاد امکانات حمل و نقلی جدید برای کمک به افراد مسن به منظور بی نیاز کردن آنها از کمک افرادجوان تر لازم به نظر می رسد. این امر موجب راحتی و ایمنی سایر کاربران حمل و نقل نیز می شود ونهایتا نقش مهمی در بهبود وضعیت حمل و نقل موجود ایفا می کند. این مقاله قصد دارد تاثیر نسبت جمعیتی افراد مسن را در جریان حرکتی ترکیبی افراد در پیادهروها بررسی کند. برای تحقیق پیرامون تاثیر بالقوه افزایش جمعیت سالخورده در جریان حرکتی در پیادهروها و بررسی افزایش یا کاهش معیارهای سطح سرویس مد نظر در طراحیها، نرم افزار شبیه سازی میکرو استفاده شده است. نتایج شبیه سازی نشان میدهد که افزایش نسبت جمعیتی افراد سالخورده، سطح سرویس موجود در پیادهروها را حداقل به یک سطح سرویس پایینتر انتقال میدهد، به طوری که تغییر از سطح سرویس C به D ، D به E وگاهاً از E به F در نسبتهای جمعیتی سالخوده بالاتر، قابل توجه است