سال انتشار: ۱۳۹۴

محل انتشار: اولین کنفرانس بین المللی وب پژوهی

تعداد صفحات: ۶

نویسنده(ها):

عاطفه زارعی – دکترای علم اطلاعات و دانش شناسی و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان
سکینه علی کیا – دانشجوی کارشناسی ارشد رشته علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان

چکیده:

هدف: هدف این پژوهش، تحلیل پیوندهای وب سایت های شبکه های تلویزیونی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران است که با استفاده از روش تحلیل پیوندها که یکی از روش های وب سنجی است انجام شد و تعداد ۵۸ وب سایت شبکه ی تلویزیونی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران را مورد تحلیل قرار داد. در این پژوهش، تعداد پیوندهای دریافتی، رتبه ی هر وب سایت در ahrefs.com و تعداد دامنه های پیونددهنده به هر وب سایت از موتور ahrefs.com استخراج و تعداد صفحات هروب سایت از طریق موتور جستجوی گوگل محاسبه شد. سپس این وب سایت ها بر اساس میزان رؤیت، حجم صفحات، تعداد دامنه های پیوند دهنده، رتبه ی آن ها در ahrefs.com و ضریب تأثیر گذار رتبه بندی شدند. بر اساس نتایج، وب سایت های شبکه های خبر، پرس- تی وی و چهار در رتبه های اول تا سوم میزان رؤیت بودند. همچنین وب سایت های شبکه ۱، شبکه ی مستند و شبکه ی پرس تی وی به ترتیب دارای بالاترین ضریب تأثیر گذاری بودند. از نظر حجم صفحات، به ترتیب، وب سایت های شبکه ی خراسان، شبکه ی العالم و شبکه ی پرس تی وی، دارای رتبه های برتر بودند. همچنین، وب سایت های شبکه ی پرس تی وی، شبکه ی العالم و شبکه ی خبر، به ترتیب دارای بیشترین دامنه های پیوند دهنده بودند. در رتبه بندی بر اساس رتبه ی هر وب سایت در موتور جستجوی ahrefs.com نیز وب سایت شبکه ی پرس تی وی در رده ی نخست، وب سایت شبکه ی العالم در رتبه ی دوم و وب سایت شبکه ی خبر، در رتبه ی سوم قرار داشتند. به طور کلی نتایج نشان داد وب سایت های شبکه های خبری، میزان رؤیت بالاتری دارند و شبکه هایی که دارای سابقه ی بسیار کوتاهی هستند، وب سایت های آن ها نیز کمتر دیده می شوند. همچنین نتایج نشان داد وب سایت های شبکه های برون مرزی که از زبان های مختلف در وب سایت های خود استفاده می کنند می توانند کاربران بیشتری جذب کنند.