سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: نخستین کنفرانس ملی رویکرد سیستمی در ایران

تعداد صفحات: ۱۲

نویسنده(ها):

ابراهیم فرشادفر – دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه- دانشکده مدیریت
ژوبین اردوبادی – دانشگاه تهران – داانشکده مدیریت
امین رهایی – دانشگاه علم و فرهنگ- دانشکده فنی

چکیده:

شرایط عدم قطعیت در بازار های پیچیده متوسط و بزرگ موجب می شود تا شناسایی وضعیت اینده اندازه و سهم در یک بازار و یا یک طبقه ای از محصولات و بعضا اقدامات تصمیم گیرندگان کلیدی برای بنگاه ای عرضه کننده کالا و خدمات به یک ضرورت استرتژیک تبدیل گردد. مدل سازی پویایی های سیستم امکان شناخت ساختار کل سیستم بازار و همچنین بهر مندی از قابلیت های شبیه سازی در ساخت مدل و تحلیل سناریو های متنوع را فراهم می اورد. ویژگی های این رویکرد نه تنها امکان تحلیل و پیش بینی وضعیت بازارهای پیچیده و بزرگ را حاصل می کند بلکه فراتر از ان موجب می شود اجرای صحیح روش به یک درک سازمانی از ساز وکار واقعی ک سیستم بازار منتهی گردد. پیش بینی با رویکرد سیستمی ، از جمله روش های ساختاری و نیز علی پیش بینی می باشد و از این حیث بر رهیافت نتیجه گرای روش های اماری برتری های قابل توجهی دارد که از ان جمله می توان به احتساب تاخیرات زمانی ، ایجلد یادگیری ساختاری نسبت به ساز و کار سیستم تقاضا، رفتار مصرف کننده، و اهرم های کنترل و همین طور دامنه مفهومی و افق زمانی گسترده اشاره نمود.رویکرد پویایی های سیستم در جمع اوری و استفاده از داده ها ، قابلیت بکارگیری کلیه انواع اطلاعات کیفی ، کمی ، و دانش خبره در دسترس، و همین طور تئوری های پایه ای اقتصادی و بازاریابی را در سطح گسترده ای دارا می باشد و در طراحی مدل مفهومی نیز از قابلیت های متفاوتی برخوردار است.