سال انتشار: ۱۳۹۴

محل انتشار: کنفرانس بین المللی انسان، معماری، عمران و شهر

تعداد صفحات: ۹

نویسنده(ها):

زهرا شیخی – دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مهندسی عمران، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی،واحد البرز، ایران
حسن ذوقی – مدیر تحصیلات تکمیلی، گروه مهندسی عمران، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی،واحد البرز، ایران،
فرهاد نوروزیان – عضو هیئت علمی دانشگاه، گروه مهندسی عمران، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی،واحد البرز، ایران

چکیده:

با توجه به گستردگی شبکه جاده ای در مقایسه با محدودیت های دسترسی به سایر روش های جابجایی در کشور، این بخش سهم عمده ای از جابجایی بار و کالا را به خود اختصاص داده است. در این بین جهت انتقال بارهایی با ابعاد غیرمعمول که تحت عنوان بارهای ترافیکی شناخته می شوند، باید تدابیر ویژه ای صورت پذیرد. حمل و نقل جاده ای نگله های سنگین با ابعاد و اوزان غیر متعارف، برای کلیه کشورها به ویژه کشورهای رو به توسعه بسیار حائز اهمیت است، چراکه توسعه صنایع گوناگون سنگین و نیمه سنگین در نقاط مختلف کشور و نیاز آن ها برای ایجاد زیر ساخت های مناسب، تقاضای این گونه صنایع را برای استفاده از شبکه جاده ای، روز به روز افزایش داده است. لذا هر کشوری برای توسعه قطب های صنعتی و تولیدی خود نیاز به قطعات و تجهیزات سنگین دارد که ابعاد و وزن آنها در اندازه حمل و نقل جاده ای عادی و روزمره نیست. حمل و نقل قطعات صنعتی سنگین و غیر استاندارد مانند مخزن، ترانس برق، رآکتور، قطعات نیروگاه های برق و پالایشگاه ها، علاوه بر اینکه بخش مهمی از برنامه ریزی هر پروژه عمرانی را به خود اختصاص می دهند، یکی از دغدغه های اصلی راهسازان و راهداران در جابجایی آنها نیز به شمار می روند. مطالعات صورت گرفته نشان می دهد که با توجه به اینکه ۶۵ درصد بارهای ترافیکی دارای ارتفاع بیش از ۵٫۶۰ متر و ۲۰ درصد این بارها دارای وزن بیشتر از ۴۰۰ تن هستند، باید در طراحی تقاطع های غیرهمسطح جاده ای و شهری، اهمیت این بارها در نظر گرفته شود و تمهیدات لازم صورت پذیرد. در این پژوهش علاوه بر بیان ویژگی های بارهای غیرمتعارف و ترافیکی، به بررسی زیرساخت های جابجایی بارهای ترافیکی در شبکه ترانزیتی و تقاطع های غیرهمسطح شهری و برون شهری، تحلیل وضعیت کنونی و مشکلات موجود در کشور، پرداخته شده است.