سال انتشار: ۱۳۸۷

محل انتشار: شانزدهمین کنفرانس سالانه مهندسی مکانیک

تعداد صفحات: ۶

نویسنده(ها):

منصور بقالیان – کارشناس ارشد – مدرس دانشکده فنی مشهد
انوشیروان فرشیدیان فر – دانشیار – دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده مهندسی

چکیده:

در این پژوهش به منظور بررسی اثرات مکانیزم های سیستم تعلیق و فرمان، سختی پیچشی ناشی از اکسل عقب و میله ضدغلتش و اتصالات بوش های محل اتصال سیستم در فرکانس های طبیعی خودروهای سواری مدل کاملی با ۹۸ درصد آزادی در نرم افزار ADAMS ایجاد شده است. یک مدل هفت درجه ازادی نیزجهت خودروی مورد نظر درنظر گرفته شده که پس از استخراج معادلات مربوط، نتایج فرکانسی آن جهت مقایسه مورد بررسی قرار گرفته است. به منظور تائید صحت مدل علاوه بر مقایسه نتایج حاصل با نتایج مدل متمرکز هفت درجه آزادی، نتایج مدل ADAMS با نتایج آزمایشگاهی خودرو مورد نظر در شرایط یکسان مقایسه شده است. مقایسه نتایج بدست آمده با نتایج تجربی دقت مدل ایجادشده را نشان می دهد. مهمترین ویژگی مدل کامل ۹۸ درجه ازادی خودرو در نظر گرفتن تاثیرات مکانیزم های سیستم تعلیق وفرمان بر روی تحلیل های فرکانسی است که این مهم درمدلهای معمولی امکان پذیر نمی باشد.