سال انتشار: ۱۳۹۱

محل انتشار: دومین کنفرانس ملی مهندسی و مدیریت ساخت

تعداد صفحات: ۷

نویسنده(ها):

افشین فیروزی – دانشکده فنی-دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
علیرضا رهایی – دانشکده عمران و محیط زیست-دانشگاه امیرکبیر

چکیده:

با استفاده از مدل های احتمالاتی ، خوردگی فولاد در بتن به عنوان اصلی ترین مکانیزم ایجاد خرابی در پل های بتنی مطالعه و تاثیر ان در کاهش ایمنی و قابلیت اطمینان اینگونه سازه ها بررسی شده است. در این مقاله روشی برای تحلیل قابلیت اطمینان با استفاده از شبیه سازی مونت کارلو و تقریب مرتبه اول FORM در چرخه فرایند خوردگی شامل مراحل شروع و گسترش خوردگی در طول عمر پل های بتن مسلح ارائه شده است. نتیجه تحلیل های قابلیت اطمینان بر روی یک پل نمونه اهمیت مطالعه و مدلسازی حالات حدی بهره برداری نظیر ترک خوردگی را در مقایسه با حالت حدی مقاومت خمشی به عنوان یک حالت حدی نهایی از دیدگاه مدیریت تعمیر و نگهداری نشان داد. همچنین تاثیر عملیات تعویض پوشش بتنی نواحی اسیب دیده در کاهش نرخ خرابی و افزایش سطح قابلیت اطمینان در دو حالت حدی و مقاومت خمشی و ترک خوردگی مطالعه شده و اهمیت تعمیرات پیشگیرانه در افزایش طول عمر مفید سازه های بتنی تاکید شده است.