سال انتشار: ۱۳۸۸

محل انتشار: یازدهمین همایش بین المللی حمل و نقل ریلی

تعداد صفحات: ۲۲

نویسنده(ها):

محمد زادشکویان – استادیار دانشگاه تبریز
صابر کتابچی – دانشجوی کارشناسی ارشد مکانیک

چکیده:

با توجه به اهمیت بانداژ چرخ در صنعت ریلی و سیرواگن و نقش حیاتی آن درایمنی سیر و مخصوصا مصرف بالای آن درواگنهای باری لزوم بررسی کلیه عوامل موثر بربانداژ چرخ خصوصا لقی بانداژ و افزایش عمر آن با کنترل کیفی دقیق و مسترم چرخ و محور درتمام مراحل فرایند سخت و تعمیرات و سیرضروری می باشد لازم بذکر است کمبود شدید چرخ و محور سالم درناوگان باری بعنوان یکی از معضلات مهم و گریبانگیر ناوگان حمل ونقل ناوگان حمل و نقل ریلی می باشد جداشدن و حرکت نسبی بانداژ نسبت به هسته چرخ در چرخهای اتابلوک که تحت عملیات مکانیکی و حرارتی (Shrink fit) برروی هم مونتاژ شده اند را لقی بانداژ می گویند دراین پدیده به دلیل سایش و نورد موضعی تلورانس بین هسته و بانداژ از دست رفته و موجب لقی بین بانداژ و هسته می شود عوامل بوجود آورنده لقی طوقه بصورت عوامل خطاهای انسانی و عوامل خطاهای دستگاهی ودرمواردی تلفیقی از عوامل انسانی و دستگاهی می باشد که راه حلهای رفع و جلوگیری از لقی درکلیه موارد و براساس اصول علمی و فنی قابل اجرا می باشد.